آموزش تعمیرات لپ تاپ

قطعات لپ تاپ

آشنایی با قطعات لپ تاپ

قبل از اینکه به معرفی قطعات لپ تاپ بپردازیم، بد نیست توضیح مختصری درباره لپ تاپ بدهیم. لپ تاپ (Laptop) به یک کامپیوتر کوچک، سبکی اطلاق می شود که قابل حمل بوده و می تواند به عنوان یک وسیله شخصی به حساب آید. وزن هر لپ تاپ بسته به وزن قطعات تشکیل دهنده آن است و از یک کیلوگرم تا 7 کیلوگرم متفاوت است. لپ تاپ انرژی مورد نیاز خود را از طریق یک شارژر که یک آداپتور به آن وصل است تامین می نماید. قطعات لپ تاپ همان قطعات کامپیوتر ولی با وزنی بسیار کمتر و کوچک تر است.

قطعات خارجی لپ تاپ عبارتند از:

– کیبورد (صفحه کلید)

– مانیتور (صفحه نمایش)

– صفحه لمسی (ماوس)

– و تعدادی وب کم و پورت.

لپ تاپ ها را از لحاظ سه ویژگی اندازه، برند و نوع کاربردی می توان تقسیم بندی نمود.

اگر از لحاظ اندازه بخواهیم تقسیم بندی کنیم لپ تاپ ها به سه گروه اولترابوک، نوت و هیبریدی تقسیم می شوند.

براساس برند هم نمونه های متعددی دارند از قبیل: Lenovo، Asus، Acer و …

از لحاظ نوع کاربردی هم 5 دسته هستند: لپ تاپ های مالتی مدیا، لپ تاپ های دانشجویی، لپ  تاپ های صنعتی، لپ تاپ های گیمینگ و لپ تاپ هایی که استفاده های خانگی دارند.

اجزای اصلی لپ تاپ

قطعات لپ تاپ ابزارهای سخت افزاری متعددی هستند که مانند حلقه های یک زنجیر به هم متصل هستند و هریک به دیگری وابسته است. در ادامه به معرفی برخی از اجزای داخلی لپ تاپ می پردازیم:

مادربرد

این قطعه، از اصلی ترین قطعات لپ تاپ است و علاوه بر کنترل پردازشگر، بین سایر قطعات نیز ارتباط برقرار می کند. کلیه پورت های موجود در لپ تاپ روی این قطعه قرار دارند.

CPU

Central Processor Unit با نام اختصاری CPU، پردازنده لپ تاپ است و به اصطلاح مغز متفکر لپ تاپ به شمار می آید. CPU از جمله قطعات لپ تاپ است که وظیفه عملکردهای ریاضی و منطقی را در کامپیوتر یا لپ تاپ به عهده دارد. این قطعه مهم ترین تراشه موجود در سیستم است که بر روی مادربرد لپ تاپ قرار دارد. کلیه پردازش های کامپیوتری به واسطه CPU انجام می گیرد.

برخی ویژگی های CPU یا پردازنده عبارت است از:

• توان مصرفی

• تعداد هسته

• لیتوگرافی

• سرعت کلاک

• داشتن کارت گرافیک

 

مادربرد لپ تاپ

 

هارد

نوعی حافظه برای ذخیره کردن اطلاعات است که بسیار سبک و کم وزن بوده و از سرعت بالایی برخوردار است.

اگر لپ تاپ از سرعت بالایی برخوردار است استفاده از این قطعه سرعت آن را دو چندان می کند.

هاردها دارای 4 نوع هستند: PCie  – NVME – SATA – M2 که M2 بهترین نوع آن بوده و حافظه آن از 32 گیگابایت تا 4 ترابایت برای لپ تاپ های مختلف متفاوت است.

 

هارد لپ تاپ

 

کارت گرافیک

یکی دیگر از قطعات لپ تاپ که از اهمیت بالایی برخوردار است کارت گرافیک است. این قطعه، تصاویر را پردازش می کند و مستقیما با مانیتور در ارتباط است. کارت گرافیک وظیفه پردازش اطلاعات را برای نمایش روی مانیتور به عهده دارد. این بخش نقش مهمی در کیفیت تصویر لپ تاپ دارد. کارت گرافیک دارای دو عدد خروجی بوده که یکی متعلق به صفحه نمایش و دیگری متعلق به تلویزیون است. کارت گرافیک دارای حافظه ای است که تصاویر قبل از ظاهر شدن روی صفحه نمایش ابتدا در آنجا ذخیره می شوند.

 

کارت گرافیک لپ تاپ

 

هارد دیسک

هارد دیسک یکی دیگر از قطعات لپ تاپ است که برای ذخیره کردن اطلاعات به شکل دائمی، در لپ تاپ تعبیه شده است. واحد آن گیگابایت یا ترابایت است. هارد دیسک دارای یک صفحه منعطف بوده که از طریق یک هد چرخان داده ها را به صورت مغناطیسی ذخیره می نماید. سرعت چرخش این هد با توجه به انواع هاردها متفاوت بوده و با PRM بیان می شود.

رم (RAM)

رم به حافظه موقتی لپ تاپ اطلاق می شود که فرار بوده و هر بار که لپ تاپ خاموش و روشن شود، اطلاعات کاملا پاک خواهند شد. انجام کلیه عملیات لپ تاپ بسته به این بخش است.

 

رم لپ تاپ

 

Clock Speed

برای اینکه CPU بتواند اطلاعات را پردازش کند مدت زمانی لازم است که به این زمان، کلاک (Clock) می‌گویند. سرعت CPU برحسب هرتز اندازه گیری می شود؛ ولی معمولا آن را بر حسب مگاهرتز یا گیگاهرتز بیان می کنند. یک مگاهرتز به این معنی است که یک CPU قادر خواهد بود تا در مدت زمان یک ثانیه، یک میلیون دستور را پردازش کند و یک گیگاهرتز به این معنی است که CPU می‌تواند در همین مدت زمان چیزی در حد یک میلیارد اطلاعات را پردازش کند.

اما امروزه دیگر پردازش های CPU ها فقط میلیاردی بوده و پردازش های میلیونی کنار گذاشته شده اند. کش، دستورات کاربر را ذخیره می کند. سرعت کش با CPU یکسان بوده به همین دلیل دستورات با سرعت زیادی به CPU پردازش می شوند و نیازی به دریافت آنها از رم نیست. البته بعضی از اطلاعاتی هم هستند که در کش وجود ندارند و باید از رم دریافت شوند. در نتیجه همان مدت زمانی که CPU باید برای دریافت اطلاعات را منتظر بماند، ایجاد می شود که این منجر به کاهش سرعت می شود. برای اینکه چنین مشکلی ایجاد نشود دوباره به حافظه کش اضافه می کنند، پس نتیجه می گیریم با افزایش حافظه کش، سرعت لپ تاپ هم بیشتر می شود.

 

 

Clock Speed

 

 

فروش قطعات لپ تاپ در کرج 

 

در شهر کرج فروشگاه های متعددی به فروش لوازم جانبی لپ تاپ مشغول هستند که باید با درایت لازم فروشگاه مورد نظر را انتخاب و اقدام به خرید کرد.

یکی از فروشگاه هایی که فروش قطعات لپ تاپ در کرج را به عهده دارد، فروشگاه کرج رایان است. این فروشگاه لوازم جانبی، یکی از بهترین مراکز فروش قطعات لپ تاپ در کرج است. این فروشگاه مجموعه وسیعی از قطعات شامل هاردویر و دیگر وسایل جانبی کامپیوتر و همچنین نرم افزارهای معتبر را به مشتریان ارائه می دهد. فروشگاه کرج رایان دارای پرسنلی مجرب و کارآزموده همواره آماده خدمات دهی به مشتریان هستند. این فروشگاه با تخفیفات ویژه ای که برای مشتریان در نظر می گیرد، امکان یک خرید مقرون به صرفه را برای مشتریان فراهم می کند.

مراکزی که به فروش قطعات لپ تاپ در کرج می پردازند باید کاملا معتبر باشند.

این مرکز فروش با  تنوع بالای محصولات خود امکان دسترسی آسان را برای مشتریان ایجاد نموده و با فروش لوازم جانبی متعدد، رضایت مشتریان را به خوبی فراهم نموده است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *